Rodzina Juroszków zwiększa udziały w Gentoo Media i zbliża się do przełomowego momentu
Po sprzedaży STS rodzina Juroszków, na czele z byłym prezesem lidera polskiego rynku zakładów, Mateuszem, zaangażowała się w nowy obiecujący projekt. Czym jest Gaming Innovation Group i dlaczego rodzina polskich inwestorów systematycznie zwiększa swoje udziały w przedsięwzięciu?

Dekada dynamicznego wzrostu
Gaming Innovation Group (GiG) jest jedną z wiodących i bardziej obiecujących firm w branży iGamingu, która dostarcza rozwiązania, produkty i usługi operatorom na całym świecie. Firma notowana jest na Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market, jej główna siedziba znajduje się na Malcie, a biura GiG znajdują się też we Francji i Hiszpanii.
GiG zostało założone w 2012 roku. Początkowo firma skupiała się głównie na świadczeniu usług front-endowych i marketingu afiliacyjnego dla operatorów iGaming. Trzy lata później, po uzyskaniu licencji w Wielkiej Brytanii i na Malcie, GiG rozszerzyło swoją ofertę o usługi B2B.
W 2016 roku firma przejęła OddsModel AS oraz Betit, skandynawskiego operatora online, dzięki czemu wykonała pierwszy krok na rynku zakładów sportowych. Dwa lata później do portfolio GiG dołączyła także niemiecka firma bukmacherska Nordbet.
2020 rok przyniósł jednak gwałtowną zmianę kierunku w działalności firmy. Wszelkie operacje B2C sprzedano Betssonowi za 31 mln euro, aby skupić się całkowicie na sektorze B2B. Stawiając na rozwój w tym obszarze, GiG najpierw przejęło Sportnco Gaming SAS, dostawcę kompleksowych rozwiązań dla branży hazardowej w Europie, a następnie w 2023 roku firma za 45 mln euro nabyła szereg wiodących strony afiliacyjnych (AskGamblers.com, Johnslots.com i Newcasinos.com) od Catena Media. W czerwcu 2024 roku, za 3 mln euro, GiG przejęło także Casinomeister, platformę z recenzjami kasyn online,
Gaming Innovation Group znacznie się rozrosło, a z racji na różnorodność prowadzonej działalności B2B w 2024 roku podjętno decyzję o strategicznym podziale firmy i wprowadzeniu nowej struktury. Podział został sfinalizowany 30 września 2024 roku, a firmy zaczęły już działać niezależnie od siebie.
W wyniku tej restrukturyzacji powstały dwie niezależne spółki:
GiG Software Plc (dawniej dział Platform & Sportsbook): Koncentruje się na technologii B2B dla iGaming, dostarczając własną platformę i technologię dla zakładów sportowych. .
Gentoo Media (dawniej GiG Media): Skupia się na marketingu afiliacyjnym, łącząc operatorów z graczami za pośrednictwem wiodących stron branżowych, takich jak AskGamblers, Time2Play, CasinoTopsOnline, WSN i Casinomeister. Posiada ponad 150 stron internetowych na całym świecie.
Tak przedstawia się obecna sytuacja GiG i droga jaką firma pokonała, by stać się jednym z potentatów w branży technologicznej i afiliacyjnej branży iGaming. To właśnie ta firma stała się nowym oczkiem w głowie rodziny Juroszków, po tym, jak latem 2023 roku STS trafił w ręce Entain.
Jak Polacy przejęli kontrolę nad GiG?
Rodzina polskich inwestorów na poważnie zaangażowała się w Gaming Innovation Group (GiG) w lipcu 2023 roku, czyli tuż po ogłoszeniu sprzedaży STS. Początkowa inwestycja objęła 11,08% udziałów w firmie, które nabyte poprzez trzy podmioty:
- MJ Investments (Mateusz Juroszek): 5 217 606 akcji.
- Juroszek Holding (Zbigniew Juroszek): 4 235 666 akcji.
- Betplay Capital: 4 832 342 akcje.
Łącznie stanowiło to 14 285 614 akcji. Mateusz Juroszek tłumacząc decyzje o inwestycji, stwierdził wówczas, że GiG jest niedowartościowane i ma duży potencjał wzrostu, z szacunkami analityków przewidującymi 70% wzrostu EBITDA i 50% wzrostu przychodów rok do roku.
Trzeba jednak zauważyć, że już w maju 2023 roku, czyli dwa miesiące przed nabyciem pakietu akcji, do zarządu GiG dołaczył Tomasz Juroszek (od momentu podziału biznesu zasiada w Radzie Dyrektorów Gentoo Media), co pokazuje, że firma znajdowała się w zasięgu wzroku Juroszków już od dłuższego czasu.
W maju 2024 roku Mateusz Juroszek, który dołączył do Rady Dyrektorów Gentoo Media, potwierdził, że rodzina zwiększyła swoje udziały w akcjonariacie GiG do ponad 15% i wyraził zamiar dalszego umacniania pozycji do poziomu około 25-30%.
Obecnie, według danych prezentowanych przez oficjalną stronę Gentoo Media, w polskich rękach znajduje się 28,94% udziałów (dane na 30 kwietnia 2025) w Gentoo Media, przy czym rozłożone są one na oddzielne podmioty. Z dostępnych informacji wynika, że od tego czasu rodzina Juroszków nieznacznie zwiększyła swoje udziały w Gentoo poprzez ZJ Foundation (o 0,09%). Faktyczne łączne udziały to więc teraz 29,03%.
Co ciekawe, Szwedzkie prawo dotyczące przejęć nakłada obowiązek złożenia obowiązkowej oferty przejęcia, gdy udziałowiec (osoba fizyczna, prawna lub grupa działająca wspólnie) wspólnie przekroczy 30% praw głosu w spółce notowanej na szwedzkiej giełdzie.
Czy oznacza to, że rodzina Juroszków byłaby wkrótce zobowiązana do złożenia oferty przejęcia Gentoo Media? Tu sprawa się komplikuje, bowiem w teorii żaden z indywidualnych udziałowców, ani żadna ze spółek nie jest blisko progu 30%. Najbliżej tego jest MJ Foundation z 14,22% udziałów.
Próg jest blisko dopiero, jeśli potraktujemy wszystkie „polskie” udziały jako skoordynowany efekt działań rodziny Juroszków, co w teorii wydaje się racjonalne, ale wchodząc w regiony prawne, zawsze trzeba pozostawić sobie bezpieczne pole do interpretacji. Wziąć pod uwagę należałoby także rolę podziału strategicznego przedsiębiorstwa.
Wiara w sukces pomimo trudnego kwartału
Niemniej jednak dość bezpiecznie powiedzieć można, że zaangażowanie rodziny Juroszków w Gentoo Media stale się zwiększa. Polscy inwestorzy są największymi udziałowcami przedsięwzięcia, a deklaracje Mateusza Juroszka są odważne. Wiara w sukces jest naprawdę duża.
W tym momencie Gentoo zarządza ponad 150 stronami internetowymi na całym świecie, oferując szeroki zakres rozwiązań afiliacyjnych iGaming i ekspertyzę w płatnym marketingu.
„Mamy silną pozycję w Europie. Nasz wzrok kierujemy więc na obie Ameryki, w tym też na LatAm, gdzie ostatnio rynki przechodzą zmiany regulacyjne. Będziemy dążyć do zwiększenia udziałów w USA, to niezwykle atrakcyjny, ale i konkurencyjny rynek,” powiedział o dalszych planach Mateusz Juroszek. Tomasz Juroszek zauważył również, że firma obserwuje możliwości jakie niesie ze sobą rynek azjatycki.
Wiara rodziny Juroszków w projekt nie słabnie nawet pomimo gorszego pierwszego kwartału 2025 roku, kiedy firma odnotowała 11-procentowy spadek przychodów. Według raportu miało to związek z redukcją zatrudnienia.
Od początku roku Gentoo zanotowało 44-procentowy spadek ceny akcji, która wynosi obecnie 13,34 koron szwedzkich. Ścieżka do rozwoju w branży nie jest więc usłana różami, ale początek tego roku był dość trudnym okresem dla wielu firm, działających nie tylko w branży iGamingu.
W związku z trudnym pierwszym kwartałem Pareto Securities obniżyło docelową cenę akcji Gentoo do 20 koron szwedzkich. Niemniej jednak plany i ambicje są spore. Uwaga inwestorów ponownie skupi się na firmie 26 sierpnia, kiedy przedstawiony zostanie raport za drugi kwartał. Poczynania polskich przedsiębiorców w międzynarodowej branży iGamingu to jednak z pewnością coś, co warto śledzić.
Polecane