Grywalizacja na polskim rynku zakładów bukmacherskich. Dlaczego nie jest traktowana poważnie?

Autor: Bartosz Burzyński

Data publikacji: 29.08.2023 Ostatnia aktualizacja: 30.08.2023 10:12

Polski rynek zakładów bukmacherskich w ostatnim czasie rozwija się dynamicznie, ale nie da się ukryć, że wciąż pozostaje wiele obszarów do poprawy, a jednym z nich jest wykorzystanie grywalizacji jako narzędzia do przyciągania i zatrzymywania klientów.

Nieliczne przykłady wykorzystania grywalizacji

Obecnie, praktycznie żaden z operatorów na rynku nie posiada rozwiniętych narzędzi grywalizacji. Owszem, istnieją pojedyncze przykłady, takie jak koła Superbetu czy Betcrisa, gdzie można wygrać nagrody dotyczące innych produktów niż sportsbook. Poza tym jest Betclic, który posiada program z misjami do wykonania przez graczy – w tym przypadku można wygrać jednak tylko freebety na zakłady sportowe.

Reszta stawki niestety czasami organizuje konkursy, które jednak nie zapadają w pamięć. Brakuje w tym cykliczności, programu opartego na gamifikacji, który byłby wizytówką operatora, a nie jedynie zapychaczem.

Nie wygląda to zatem zbyt optymistycznie, jeśli na palcach jednej ręki stolarza możemy zliczyć operatorów, którzy cokolwiek robią w stronę budowanie marki przez programy oparte na grywalizacji.

Co nas ogranicza?

Jednym z głównych powodów, dla których polscy operatorzy nie oferują zaawansowanych rozwiązań z obszaru grywalizacji są obowiązujące regulacje prawne. Polskie przepisy nie pozwalają bowiem na prowadzenie kasyna online, co ogranicza możliwości operatorów w tworzeniu konwersji między najbardziej popularnymi gałęziami hazardu.

Brak tej możliwości uniemożliwia na przykład nagradzanie graczy (bądź określone segmenty graczy) sportsbooka darmowymi spinami, czy graczy kasyna freebetami na zakłady.

Niemniej jednak, istnieje wiele innych sposobów konwersji, które dzięki wprowadzeniu odpowiednich i przemyślanych narzędzi grywalizacji mogłyby przynieść efekt w postaci wzmocnienia mniej popularnych produktów. Ba, często do zaprezentowania nowego produktu graczom, którzy założyli konto jedynie dla sportsbooka.

Tutaj działa prosty mechanizm, jeśli dany użytkownik wygrałby darmowy zakład na sporty wirtualne, czy gry karciane w konkursie dotyczącym zakładów sportowych, z całą pewnością sprawdziłby – pomimo wcześniejszych uprzedzeń – produkt taki jak np. wspomniane zakłady wirtualne.

Gdyby wygrał, a może trafił na kolejne promocje już w tym segmencie, kto wie czy nie zostałby entuzjastą i tej formy rozrywki? Niestety w większości polscy operatorzy nie chcą tego nawet sprawdzić, pomimo faktu, że dostawcy oprogramowania oferują gotowe rozwiązania.

Potencjał grywalizacji w okresach posuchy

Grywalizacja staje się szczególnie cennym narzędziem w okresach, gdy brakuje atrakcyjnych wydarzeń sportowych, jak na przykład latem, gdy wiele lig piłkarskich jest zawieszonych.

Wówczas gracze mogą otrzymać dodatkowe benefity zdobyte w konkursach, które mogą wykorzystać w segmencie zakładów wirtualnych, e-sportowych czy grach karcianych.

Prawidłowe wykorzystanie grywalizacji może więc pomóc operatorom utrzymać zainteresowanie graczy nawet w okresach, w których nie dzieje się zbyt wiele w tradycyjnym spocie.

Rynek gruziński jako przykład

Warto wziąć przykład z rynku gruzińskiego, który doskonale wykorzystuje grywalizację. Tamtejsi operatorzy oferują bogate programy lojalnościowe, które nagradzają graczy za aktywność na platformie.

Możliwość zdobywania punktów, awansowania na kolejne poziomy i otrzymywania atrakcyjnych nagród motywuje klientów do powrotu i regularnego obstawiania zakładów. Tego rodzaju podejście pozwala zbudować silniejszą więź między operatorem, a klientem oraz zwiększa szanse na dłuższe zaangażowanie graczy – mówi nam dyrektor operacyjny w SB Betting, Michał Głowacki.

Wspomniane SB Betting obsługuje na rynku gruzińskim bukmachera Crocobet, który mocno stawia na programy oparte na grywalizacji, dzięki temu buduje przewagę nad pozostałymi operatorami na rynku.

Jak się okazuje wcale nie jest to skomplikowane, ponieważ SB Betting posiada gotowe rozwiązania, z których bukmacher chętnie korzysta w przypadku organizowaniu konkursów, czy innych promocji.

W portfolio SB Betting znajdują się następujące narzędzia do tworzenia promocji i bonusów:

– rankingi,

– zaawansowane wyzwalacze, których nie da się utworzyć w narzędziu do tworzenia bonusów np. ciąg wygranych/przegranych zakładów,

– wielowarstwowe promocje,

– kaskadowe promocje,

– możliwy wybór własnej nagrody z listy,

– zbiory czynników po spełnieniu, których gracz otrzymuje nagrodę,

– zbieranie punktów, za które można wymieniać nagrody podczas trwania promocji,

Z widoku narzędzia operator może zarządzać wszystkimi utworzonymi promocjami, sprawdzać statystyki, a po rozpoczęciu promocji platforma tworzy punkty końcowe API, aby wyświetlić rankingi, pokazujące liczbę punktów i nagród zdobytych przez klientów oraz wygrane przez nich nagrody. Punkty końcowe pozwalają klientowi wybrać różne dostępne dla niego nagrody.

Co ważne system jest tak stworzony, że automatycznie przydzieli graczom nagrody w zależności od wyboru opcji. A to nie wszystko, ponieważ istnieje też wybór punktacji, na podstawie której ma być rozstrzygnięty konkurs – m.in. iloczyn kursów, potencjalna wygrana, kwota przeznaczona na kupony.

Wszystko działa zatem automatycznie i powinno być łatwe do wprowadzenia z pozycji operatora. Oczywiście, możliwe są pewne trudności związane z implementacją nowych rozwiązań, jednak wraz z odpowiednim zapleczem technicznym i kreatywnym podejściem od strony dostawcy oprogramowania, te przeszkody mogą zostać pokonane.

Korzyści z wprowadzenia grywalizacji

Grywalizacja to niezwykle ważne narzędzie, które może przynieść wiele korzyści operatom, jeśli będą potrafili z niej skorzystać. Choć obecne regulacje prawne mogą wprowadzać pewne ograniczenia, to wciąż istnieje wiele możliwości na wykorzystanie tego rozwiązania.

Rynki zagraniczne, jak wspomniany gruziński, pokazują, że grywalizacja działa i przyciąga klientów. Odpowiednio dostosowane programy lojalnościowe i zachęty do obstawiania zakładów wirtualnych czy e-sportu mogą pomóc operatorom utrzymać zainteresowanie graczy nawet w okresach mniejszej predylekcji tradycyjnymi zakładami sportowymi.

Reasumując, kluczem do sukcesu jest inwestycja w odpowiednie zaplecze techniczne i kreatywne podejście do tworzenia unikatowych i atrakcyjnych dla klientów rozwiązań opartych na grywalizacji.

Komentarze

Karakan

Bo w Polsce nic nie jest na powaznie…

0
0
BarberPL

Brakuje jakiegoś systemy żywcem wziętego z jakiś gier RPG gdzie rozwijasz umiejętności. Np. sponsorzy danego klubu mogliby nagradzać potem top 10 osób, które w danym sezonie najwięcej postawiły na dany klub oprowadzą po stadionie, koszulkami czy spotkaniem z piłkarzami. Można by też stworzyć system oparty o samo konto, dodatkowe boosty na BTS, jeśli ktoś zagrał X razy w miesiącu zakład na BTS. Pole do popisu jest duże…

0
0
Messi234

Najlepsze benefity to były od poker roomów, tam naprawde mozna bylo wygrac dojebane nagrody i nie bylo to az tak trudne. Dzisiaj te konkursy sa smieszne, albo wygrywasz 5 zł albo nie ma opcji tego trafic, predzej 6 w lotka walniesz niz jakiego harleya wygrasz czy co oni tam proponuja na tych kołach.

0
0
Wolf007

Aż sie łezka w oku kreci, jak pomysli sie jak 10 lat temu buki czy kasyna robiły mnostwo konkursow, gdzie do wygrania były wycieczki na malediwy, zajebiste fury, o darmowych spinach itd. to nawet nie wspomne. Szkoda, ze te czasy minely.

0
0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *