Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania dotyczące promocji nielegalnych operatorów

Autor: Adam Dworak

Data publikacji: 19.03.2025

Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, że przesyłamy pytania do Ministerstwa Cyfryzacji ws. promocji nielegalnych operatorów w Google i Facebook. Ostatecznie zostaliśmy przekierowani do Ministerstwa Finansów. Teraz otrzymaliśmy odpowiedź od tego organu.

Nielegalni operatorzy w przestrzeni internetowej

W ostatnich dniach lutego 2025 roku na portalu iGaming Polska pojawił się artykuł dotyczący promocji nielegalnych operatorów w internecie. Problem dotyczył szczególnie Google i Facebooka, które pobierają opłaty za promowanie wyszukiwań lub postów.

We wspomnianym artykule napisaliśmy, że zgłaszamy się do Ministerstwa Cyfryzacji z odpowiednimi pytaniami:

  1. Czy Ministerstwo Cyfryzacji dostrzega problem reklamowania nielegalnych kasyn i bukmacherów przez platformy cyfrowe?
  2. Czy resort prowadzi rozmowy lub planuje podjąć działania mające na celu ograniczenie tych praktyk? Jeśli tak, to jakie?
  3. Czy możliwe jest wywarcie presji na amerykańskie korporacje technologiczne, aby dostosowały się do polskiego prawa hazardowego? W jaki sposób chcą to Państwo zrobić?

To nie sprawa dla Ministerstwa Cyfryzacji

Okazało się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji nie odpowiedziało nam konkretnie na nasze pytania. Zostaliśmy przekierowani do Ministerstwa Finansów.

W związku z tym postanowiliśmy zadać te same pytania temu organowi. Poniżej prezentujemy pełną odpowiedź MF w tej sprawie:

Czy Ministerstwo Finansów dostrzega problem reklamowania nielegalnych kasyn i bukmacherów przez platformy cyfrowe? Czy resort prowadzi rozmowy lub planuje podjąć działania mające na celu ograniczenie tych praktyk? Jeśli tak, to jakie?

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) systematycznie monitorują sytuację na rynku gier hazardowych online, w tym pod kątem naruszenia ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227 oraz z 2024 r. poz. 1473), która m.in. przewiduje generalny zakaz reklamy i promocji gier hazardowych wymienionych w art. 29 ust. 1. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w tym obszarze, podejmowane są przez organy KAS adekwatne działania.

Na podstawie art. 15f ust. 1 ustawy o grach hazardowych, w ramach szeroko pojętej ochrony uczestników gier przed negatywnymi skutkami hazardu oraz polityki przeciwdziałania nielegalnemu hazardowi w Polsce, minister właściwy do spraw finansów publicznych prowadzi rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą (zwany dalej „Rejestrem”). Wpisowi do Rejestru podlegają także strony internetowe, na których są reklamowane lub promowane takie gry.

Analizowane są także różne możliwości informowania o zagrożeniach związanych z ryzykiem udziału w nielegalnych grach hazardowych oferowanych w Internecie przez nieautoryzowane w Polsce podmioty, które m.in. nie przestrzegają wymogów związanych z odpowiedzialną grą. Przykładowo, KAS prowadzi akcje edukacyjną „Hazard? Nie daj się wciągnąć!”, której celem jest m.in. zwrócenie uwagi na problemy wynikające z nadmiernego korzystania z gier przez dzieci i młodzież (np. uzależnienie, problemy finansowe, wyizolowanie społeczne), jak również uwrażliwienie dorosłych na te zagrożenia.

KAS podejmuje kontakt z globalnymi platformami cyfrowymi w celu ograniczenia problemu związanego z reklamą nielegalnych kasyn, m.in. w ramach dostępnej usługi ,,zgłaszania zabronionych treści”, która pozwala na usuwanie materiałów dotyczących reklamy i promocji hazardu w domenie krajowej. Dzięki współpracy z Google w ramach ww. usługi wykonano ponad 60 zgłoszeń prawnych, które doprowadziły do trwałego usunięcia filmów i innych publikacji związanych z nielegalnym hazardem.

W ramach organizowanego przez UOKiK Okrągłego Stołu w sprawie reklamy w mediach społecznościowych, przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) brali udział w rozmowach prowadzonych z przedstawicielami trzech największych platform w Polsce: Facebooka i Instagrama (Meta), YouTube’a (Google) oraz TikToka (komunikat dostępny na stronie : https://uokik.gov.pl/okragly-stol-uokik-reklamy-w-mediach-spolecznosciowych).

Na spotkaniu zwrócono szczególną uwagę na konieczność podjęcia przez platformy działań zapobiegających zakazanym praktykom reklamowania hazardu i efektywnego reagowania na zgłaszane nieprawidłowości.

Czy możliwe jest wywarcie presji na amerykańskie korporacje technologiczne, aby dostosowały się do polskiego prawa hazardowego? W jaki sposób chcą to Państwo zrobić?

Obowiązujące na terytorium Polski zasady prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych, w tym odnoszące się do reklamy i promocji takich gier, są określone w ustawie o grach hazardowych. Reguły te mają zastosowanie do każdego podmiotu, który taką działalność prowadzi na terytorium kraju.

Ustawa o grach hazardowych nie przewiduje odstępstw w tym zakresie ze względu na siedzibę podmiotu urządzającego gry hazardowe czy prowadzącego reklamę i promocję takich gier na stronach internetowych, które są dostępne dla użytkowników zlokalizowanych w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *