Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania dotyczące promocji nielegalnych operatorów
Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, że przesyłamy pytania do Ministerstwa Cyfryzacji ws. promocji nielegalnych operatorów w Google i Facebook. Ostatecznie zostaliśmy przekierowani do Ministerstwa Finansów. Teraz otrzymaliśmy odpowiedź od tego organu.

Nielegalni operatorzy w przestrzeni internetowej
W ostatnich dniach lutego 2025 roku na portalu iGaming Polska pojawił się artykuł dotyczący promocji nielegalnych operatorów w internecie. Problem dotyczył szczególnie Google i Facebooka, które pobierają opłaty za promowanie wyszukiwań lub postów.
We wspomnianym artykule napisaliśmy, że zgłaszamy się do Ministerstwa Cyfryzacji z odpowiednimi pytaniami:
- Czy Ministerstwo Cyfryzacji dostrzega problem reklamowania nielegalnych kasyn i bukmacherów przez platformy cyfrowe?
- Czy resort prowadzi rozmowy lub planuje podjąć działania mające na celu ograniczenie tych praktyk? Jeśli tak, to jakie?
- Czy możliwe jest wywarcie presji na amerykańskie korporacje technologiczne, aby dostosowały się do polskiego prawa hazardowego? W jaki sposób chcą to Państwo zrobić?
To nie sprawa dla Ministerstwa Cyfryzacji
Okazało się jednak, że Ministerstwo Cyfryzacji nie odpowiedziało nam konkretnie na nasze pytania. Zostaliśmy przekierowani do Ministerstwa Finansów.
W związku z tym postanowiliśmy zadać te same pytania temu organowi. Poniżej prezentujemy pełną odpowiedź MF w tej sprawie:
Czy Ministerstwo Finansów dostrzega problem reklamowania nielegalnych kasyn i bukmacherów przez platformy cyfrowe? Czy resort prowadzi rozmowy lub planuje podjąć działania mające na celu ograniczenie tych praktyk? Jeśli tak, to jakie?
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) systematycznie monitorują sytuację na rynku gier hazardowych online, w tym pod kątem naruszenia ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227 oraz z 2024 r. poz. 1473), która m.in. przewiduje generalny zakaz reklamy i promocji gier hazardowych wymienionych w art. 29 ust. 1. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w tym obszarze, podejmowane są przez organy KAS adekwatne działania.
Na podstawie art. 15f ust. 1 ustawy o grach hazardowych, w ramach szeroko pojętej ochrony uczestników gier przed negatywnymi skutkami hazardu oraz polityki przeciwdziałania nielegalnemu hazardowi w Polsce, minister właściwy do spraw finansów publicznych prowadzi rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą (zwany dalej „Rejestrem”). Wpisowi do Rejestru podlegają także strony internetowe, na których są reklamowane lub promowane takie gry.
Analizowane są także różne możliwości informowania o zagrożeniach związanych z ryzykiem udziału w nielegalnych grach hazardowych oferowanych w Internecie przez nieautoryzowane w Polsce podmioty, które m.in. nie przestrzegają wymogów związanych z odpowiedzialną grą. Przykładowo, KAS prowadzi akcje edukacyjną „Hazard? Nie daj się wciągnąć!”, której celem jest m.in. zwrócenie uwagi na problemy wynikające z nadmiernego korzystania z gier przez dzieci i młodzież (np. uzależnienie, problemy finansowe, wyizolowanie społeczne), jak również uwrażliwienie dorosłych na te zagrożenia.
KAS podejmuje kontakt z globalnymi platformami cyfrowymi w celu ograniczenia problemu związanego z reklamą nielegalnych kasyn, m.in. w ramach dostępnej usługi ,,zgłaszania zabronionych treści”, która pozwala na usuwanie materiałów dotyczących reklamy i promocji hazardu w domenie krajowej. Dzięki współpracy z Google w ramach ww. usługi wykonano ponad 60 zgłoszeń prawnych, które doprowadziły do trwałego usunięcia filmów i innych publikacji związanych z nielegalnym hazardem.
W ramach organizowanego przez UOKiK Okrągłego Stołu w sprawie reklamy w mediach społecznościowych, przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) brali udział w rozmowach prowadzonych z przedstawicielami trzech największych platform w Polsce: Facebooka i Instagrama (Meta), YouTube’a (Google) oraz TikToka (komunikat dostępny na stronie : https://uokik.gov.pl/okragly-stol-uokik-reklamy-w-mediach-spolecznosciowych).
Na spotkaniu zwrócono szczególną uwagę na konieczność podjęcia przez platformy działań zapobiegających zakazanym praktykom reklamowania hazardu i efektywnego reagowania na zgłaszane nieprawidłowości.
Czy możliwe jest wywarcie presji na amerykańskie korporacje technologiczne, aby dostosowały się do polskiego prawa hazardowego? W jaki sposób chcą to Państwo zrobić?
Obowiązujące na terytorium Polski zasady prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych, w tym odnoszące się do reklamy i promocji takich gier, są określone w ustawie o grach hazardowych. Reguły te mają zastosowanie do każdego podmiotu, który taką działalność prowadzi na terytorium kraju.
Ustawa o grach hazardowych nie przewiduje odstępstw w tym zakresie ze względu na siedzibę podmiotu urządzającego gry hazardowe czy prowadzącego reklamę i promocję takich gier na stronach internetowych, które są dostępne dla użytkowników zlokalizowanych w Polsce.
Polecane