To koniec Keydrop. Co grozi influencerom promującym stronę?
20 listopada witryny związane z marką Keydrop trafiły do rejestru podmiotów nielegalnie oferujących usługi hazardowe w naszym kraju. Czy w związku z tym influencerzy, którzy w nie tak dalekiej przeszłości promowali platformę mają się czego obawiać?

Ministerstwo Finansów blokuje Keydrop
O podejrzeniach dotyczących tego, że Keydrop świadczy na terenie naszego kraju usługi hazardowe niezgodnie z przepisami prawa, pisaliśmy jeszcze w sierpniu tego roku. Dzięki zgłoszeniom i dowodom świadczącym o działaniach naruszających zapisy ustawy hazardowej, które w ostatnich miesiącach spłynęły do Ministerstwa Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa zdecydowała się zbadać sprawę.
O zablokowaniu Keydrop w Polsce, działaniach które do tego doprowadziły i bezpośrednich następstwach wpisania witryn związanych z platformą do rejestru Ministerstwa Finansów pisaliśmy już wczoraj.
Ministerstwo Finansów blokuje Keydrop po skutecznej interwencji iGaming Polska
Jednym z problemów w całej sytuacji związanej z Keydrop, który zdecydowanie dolał tutaj oliwy do ognia był fakt, że platforma nad wyraz często reklamowana była przez najchętniej oglądanych polskich streamerów na platformie Twitch.
Promocja Keydrop przez influencerów
Czy influencerów, którzy dołożyli swoją cegiełkę do promowania usług nielegalego internetowego kasyna wśród młodych i niepełnoletnich osób, czekają z tego powodu konsekwencje prawne?
W tym aspekcie pewni możemy być dwóch rzeczy. Po pierwsze, niezależnie od kwestii prawnych, mieliśmy tu do czynienia z działaniami bardzo wątpliwymi moralnie. W przypadku promowania nielicencjonowanych podmiotów hazardowych mówimy bowiem o zachęcaniu do spróbowania swoich sił w hazardowej rozrywce wszystkich osób, które trafią na przekaz influencera.
Gdyby przedmiotem reklamy był legalny podmiot, to nawet w sytuacji, gdyby na transmisje twórcy natrafiła osoba niepełnoletnia, to ze względu na obowiązujące wymogi prawne, nie byłaby ona w stanie założyć konta u bukmachera lub w internetowym kasynie. Nie zdołałaby bowiem z powodzeniem ukończyć procedury weryfikacji tożsamości.
W przypadku Keydrop, które także w tej kwestii naruszał polskie prawo, żadna weryfikacja tożsamości i pełnoletniości klientów nie miała miejsca. W ten sposób, dzięki kampanii prowadzonej przez influencerów, swoją przygodę z hazardem bardzo często rozpoczynały dzieci.
Działalność Keydrop od początku była nielegalna
Drugą pewną kwestią w tej sprawie jest fakt, iż zasada mówiąca, iż „prawo nie działa wstecz” nie ma w tym przypadku zastosowania. Nie jest bowiem tak, że decyzja o wpisaniu Keydrop do rejestru firm świadczących usługi hazardowe niezgodnie z ustawą sprawiła, że działalność Keydrop 20 listopada stała się nielegalna.
Była ona nielegalna już od momentu rozpoczęcia działalności platformy. Możemy to porównać do sytuacji, w której osoba dopuszcza się licznych oszustw finansowych i po pewnym czasie trafia w ręce policji. To, że oszustwa miały miejsce w przeszłości nie ma tutaj żadnego znaczenia. Niezgodne z prawem czyny, których dopuściła się wcześniej nie tracą na znaczeniu, ze względu na zasadę „prawo nie działa wstecz”.
Ma ona zastosowanie w sytuacjach, w których niezgodny z aktualnym prawem proceder miał miejsce jeszcze przed zmianami w przepisach, które określiły go mianem nielegalnego. W przypadku Keydrop przepisy od samego początku mają zastosowanie i na przestrzeni czasu nie uległy one zmianie.
Co grozi influencerom promującym Keydrop?
Promocja usług platformy przez influencerów naruszała więc prawo od samego początku i teraz, kiedy sprawą zainteresowały się właściwe organy, podobnie jak osoby brzpośrednio odpowiadające za działalność Keydrop, mogą czekać ich konsekwencje prawne.
W tej sprawie zastosowanie mogą znaleźć zapisy znajdujące się w Art. 110a Kodeksu Karno Skabowego
– Kto, wbrew przepisom ustawy, zleca lub prowadzi reklamę lub promocję gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach, umieszcza reklamę takich gier lub zakładów lub informuje o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie takich gier lub zakładów, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych – czytamy w treści dokumentu.
Dodatkowo o znamionach działalności sprzecznej z polskim prawem świadczy także konkretnie Art. 110b.
– Kto umożliwia osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, udział w grze losowej innej niż loteria promocyjna lub fantowa, w grze na automacie lub w zakładzie wzajemnym, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe – głosi przepis.
Zapisy prawne, które znajdziemy w Kodeksie Karno Skarbowym mniej lub bardziej pośrednio mogą więc znaleźć zastosowanie również w przypadku osób, które za działalność samej platformy nie były odpowiedzialne, jednak przyczyniały się do jej promowania, zwłaszcza wśród osób niepełnoletnich.
Dalsze działania influcenerów w zakresie promocji nielegalnych podmiotów hazardowych mogą zdecydowanie zwiększyć szanse na to, że sprawą takich twórców zajmą się właściwe organy. Jeśli więc influencer, który 20 listopada stracił lukratywną współpracę z Keydrop zdecyduje się na podjęcie kolejnej współpracy z firmą działającą niezgodnie z polskim prawem, prawdopodobnie będzie musiał liczyć się z poważnymi konsekwencjami prawnymi.
Polecane
Komentarze
Moze i nic, ale bawi jak obsrani usuwaja teraz wszystkie firmy z keydropem Xdd
Odpowiadam. NIC