UOKiK negatywnie o projekcie na przyznawanie licencji dla kasyn naziemnych

Na początku czerwca na stronie rządowego centrum legislacji opublikowano Projekt Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne. Zdecydowanie nie przypadł on do gustu podmiotom, które chciały powalczyć o debiut na rynku kasyn naziemnych. Nie minął miesiąc, a ich zdanie poparł UOKiK, który widzi w owym projekcie sporo zaniedbań.
Negatywna ocena projektu rozporządzenia o przyznawaniu licencji dla kasyn naziemnych przez UOKiK wynika z kilku istotnych czynników. Po pierwsze, UOKiK zwraca uwagę na konieczność zapewnienia sprawnego działania mechanizmów konkurencji na rynku. Przepisy powinny umożliwiać pojawienie się nowych podmiotów na rynku, co jest kluczowe dla istnienia zdrowej konkurencji.
O co wnosi UOKiK?
Analizując projektowane przepisy, UOKiK zauważa, że kryteria weryfikowane podczas przetargu na udzielenie koncesji lub zezwolenia są zbyt restrykcyjne. Projekt zakłada zmianę brzmienia przepisów, które dotyczą kryterium doświadczenia na rynku gier hazardowych. Proponowane zmiany skutkują zawężeniem kryterium podmiotowego, gdzie doświadczenie na rynku musi być spełniane tylko przez podmiot ubiegający się o koncesję lub zezwolenie, a nie również przez jego akcjonariuszy, członków zarządu czy członków rady nadzorczej, jak miało to miejsce dotychczas.
Ponadto, projektowane przepisy zmniejszają zakres przedmiotowy kryterium doświadczenia na rynku gier hazardowych, ograniczając je tylko do prowadzenia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne na terytorium Polski, innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego EFTA. To oznacza, że doświadczenie w zakresie gier hazardowych na innych obszarach nie będzie już brane pod uwagę. UOKiK zauważa, że zmiany te utrudnią dostęp nowym przedsiębiorcom do rynku, co wpłynie na punktację uzyskaną w postępowaniu przetargowym.
Podsumowując UOKiK uważa, że proponowane zmiany w kryteriach doświadczenia mogą prowadzić do dalszego zmniejszenia konkurencji na rynku, utrudniając nowym podmiotom uzyskanie koncesji lub zezwolenia. Uzasadnienie wprowadzenia zmian wskazuje na premiowanie doświadczenia jako całej organizacji, a nie osób, które mają wpływ na sposób prowadzenia działalności.
Zdaniem UOKiK to błędne podejście, ponieważ doświadczenie akcjonariuszy z innych sektorów hazardowych także powinno być brane pod uwagę, ponieważ to od tych osób zależy, jak będzie funkcjonowało kasyno. Wprowadzenie ograniczeń w tym kryterium może prowadzić bowiem do zabetonowania rynku przed podmioty, które na nim działają od wielu lat.
Zasady konkurencji
Ostatecznie, UOKiK zauważa, że projektowane przepisy nie uwzględniają zasady proporcjonalności. W ocenie UOKiK, przyznawanie punktów w procesie przyznawania koncesji lub zezwoleń powinno być oparte na zasadach jasnych, transparentnych i proporcjonalnych. Obecnie zaproponowane zmiany są niespójne i niewłaściwie uwzględniają zasady równości konkurencji.
W związku z tym, UOKiK negatywnie ocenia projekt rozporządzenia o przyznawaniu licencji dla kasyn naziemnych. Organizacja uważa, że wprowadzenie proponowanych zmian może prowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku gier kasyn naziemnych i utrudnić dostęp nowym podmiotom.
Co proponuje UOKiK?
Na sam koniec UOKiK wystosował propozycję zmian ww. projekcie: – W związku z powyższym, w celu umożliwienia zaistnienia nowych podmiotów na rynku prowadzenia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne, proponujemy odstąpić od wprowadzenia nowego kryterium, które będzie premiowało podmioty kontynuujące działalność w dotychczasowej lokalizacji. Wejście w życie tej regulacji może mieć niekorzystny wpływ na ukształtowanie konkurencji na tym rynku poprzez ograniczenie liczby przedsiębiorców na nim działających.
Co dalej?
Jak wspomnieliśmy projekt o zasadach przyznawania koncesji dla kasyn naziemnych pojawił się na stronie rządowego centrum legislacji 01.06.2023. Od tego czasu przez 14 dni napływały uwagi rynków i związków branżowych, o czym napiszemy w najbliższych dniach.
Pozostałe czynności w trybie legislacyjnym nie mają jednak sztywnych terminów, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość, jeśli chodzi o ew. zatwierdzenie ww. projektu.
Polecane
Komentarze
Powtarzam kolejny raz, Bebenek nie odda ani kawałka tortu, za duza kasa, do tego ma politykow w kieszeni wiec ten projekt przejdzie a Uokik moze sobie plakac.
Zalewamy betonik!
Absurd ze nie ma terminu, kiedy ma byc zatwierdzony ten projekt. Rownie dobrze moga sobie to opublikowac za kilka miesiecy, a firmy stoja w rozkroku. Chory kraj.