Sprawa Buddy. Mamy kolejny komentarz Ministerstwa Finansów

Autor: Bartosz Burzyński

Data publikacji: 25.11.2024

Medialny szum wokół zatrzymań Kamila L. ps. „Budda” i dziewięciu innych osób za rzekome organizowanie nielegalnych loterii był ogromny. Nagłówki o „mafii hazardowej” przyciągały uwagę jak magnes. Jednak ekscytacja szybko opadła, a bardziej rzeczowe analizy nie cieszyły się już takim zainteresowaniem. Tymczasem sprawa trwa – podejrzani nadal przebywają w aresztach, a prokuratura intensywnie pracuje nad zgromadzeniem dowodów, które pozwolą postawić Buddę i jego wspólników przed sądem. Redakcja iGaming Polska chce pochylić się jednak nad kolejnymi komentarzami, które otrzymaliśmy od Ministerstwa Finansów na naszą prośbę o doprecyzowanie poprzednich odpowiedzi.

Wątpliwe zarzuty prokuratury

Wątpliwości dotyczące kluczowych zarzutów urządzania nielegalnych gier hazardowych narastają, w szczególności za sprawą wypowiedzi Ministerstwa Finansów.

Po publikacji na łamach naszego serwisu artykułu Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie ,,Loterii e-bookowych” poprosiliśmy o doprecyzowanie odpowiedzi i otrzymaliśmy kolejny komentarz, w którym Ministerstwo Finansów wyjaśniło kilka nieścisłości.

W przesłanej odpowiedzi uzyskujemy potwierdzenie poprzednio sformułowanych tez o samodzielnej kompetencji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej do oceny charakteru loterii i wydania zezwolenia oraz zagrożeniu karą grzywny za ewentualne naruszenie warunków takiego zezwolenia.

Bezwartościowe e-booki ?

Jednak znacznie bardziej interesujące są odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii podnoszonych do tej pory jako mających kluczowe znaczenie dla uznania działań grupy Buddy za przestępstwo. W mediach dominowały komentarze internetowych ekspertów sugerujące, że istotą nielegalnego procederu jest sprzedaż bezwartościowych e-booków, które w rzeczywistości były losami i w ten sposób obchodzono ustawę o grach hazardowych. Nie podejmujemy się oceny wartości tego rodzaju produktów ale nie można pomijać faktu, że fani tego akurat twórcy kupiliby od swojego idola piasek na pustyni, bez względu na to czy mogą wygrać samochód czy nie.

Okazuje się jednak, że te rozważania nie są szczególnie istotne. Na pytanie naszej redakcji jakie znaczenie ma wartość rynkowa lub handlowa produktów promocyjnych, w kontekście urządzanych loterii, Ministerstwo Finansów wprost odpowiada, że przepisy ustawy o grach hazardowych nie określają rodzaju czy też wartości promowanych towarów, usług lub innych dowodów udziału w grze.

I nie jest tak, że urzędnicy ministerstwa w porywie ludzkiego odruchu postanowili ująć się za internetowym celebrytą i dokonać korzystnej dla niego interpretacji przepisów prawa. Przedstawione stanowisko wprost wynika z treści ustawy o grach hazardowych, o czym wiedzą eksperci branżowi i może dowiedzieć się każdy, kto poświęci na research więcej niż piętnaście minut.

Na koniec, z otrzymanej korespondencji dowiadujemy się, że nie są aktualnie w Ministerstwie Finansów prowadzone prace legislacyjne nad zmianą ustawy o grach hazardowych, które miałyby na celu ograniczenie zjawiska loterii promocyjnych opartych na sprzedaży Ebooków.

Nowa jakość w Ministerstwie Finansów

Warto zauważyć wzmożoną w ostatnich miesiącach aktywność regulatora rynku, co jest bardzo korzystną zmianą w porównaniu do działań poprzedników. Poza powołaniem wewnątrz struktur ministerstwa specjalnego Departamentu Regulacji Rynku Gier i Podatku od Gier, dostrzegamy merytoryczne podejście urzędników, nie tylko w sprawie Buddy ale i innych wydarzeń stanowiących przedmiot zagadnień nadzorowanych przez Ministerstwo Finansów.

iGaming Polska wysyła pytania do prokuratury

Przed publikacją niniejszego artykułu skierowaliśmy do Rzecznika Prasowego Prokuratury Krajowej prośbę o komentarz do stanowiska Ministerstwa Finansów i pytania dotyczące szczegółów postawionych zarzutów. Jak tylko otrzymamy odpowiedzi poinformujemy o tym na łamach naszego serwisu.

Poniżej zamieszczamy treść pytań redakcji i odpowiedzi Ministerstwa Finansów:

Panie Redaktorze,

poniżej odpowiedzi na pytania.

Czy opisana powyżej loteria promocyjna, przeprowadzona zgodnie z zatwierdzonym regulaminem i wydanym przez IAS zezwoleniem, może zostać uznana za grę hazardową niezgodną z ustawą o grach hazardowych?

Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 227 oraz z 2024 r. poz. 1473 – dalej „UGH”) przewiduje szczególny tryb dla dokonania oceny, czy dane przedsięwzięcie podlega jej regulacjom. Rozstrzygnięcie, czy gry lub zakłady posiadające cechy wymienione w art. 2 ust. 1-5a UGH są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu UGH, następuje w drodze decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Tego rodzaju decyzja wydawana jest po przeprowadzeniu postępowania opartego m.in. na analizie dokumentacji przedkładanej do wniosku o wydanie stosownego rozstrzygnięcia. Zakres niezbędnej do dokonania oceny dokumentacji określony został w art. 2 ust. 7 UGH, jak również w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 kwietnia 2017 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 2 ust. 6 ustawy o grach hazardowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 792).

Kto w takim przypadku ponosi odpowiedzialność – organ wydający decyzję czy sprzedawca produktów?

Właściwy organ wydaje decyzję w zakresie zezwolenia na urządzanie loterii pod warunkiem, że wniosek o loterię oraz załączony regulamin loterii spełniają wymagania wynikające z przepisów UGH oraz definicję danej loterii. Tym samym, wniosek musi być kompletny, a regulamin zgodny z definicją danej gry. Organ udzielający zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej dokonuje samodzielnej oceny merytorycznej wniosku o udzielenie zezwolenia oraz regulaminu loterii pod kątem spełnienia przesłanek do wydania zezwolenia na przeprowadzenie loterii. Z kolei podmiot urządzający loterię obowiązany jest do prowadzenia takiego przedsięwzięcia zgodnie z udzielonym zezwoleniem i zgodnie z przepisami ustawy UGH. Jeśli w trakcie organizacji loterii, podmiot, który uzyskał zezwolenie działa wbrew przepisom UGH lub warunkom zezwolenia podlega odpowiedzialności karnej skarbowej z art. 108 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2024 r. poz. 628 z późn. zm.)

Jakie znaczenie ma wartość rynkowa lub handlowa produktów promocyjnych, w szczególności w przypadku treści cyfrowych tworzonych dla dedykowanej grupy odbiorców skupionej wokól twórcy ? Czy organ wydający zezwolenie lub sprzedawca ma obowiązek oceny tej wartości?

Przepisy UGH nie określają rodzaju czy też wartości promowanych towarów, usług lub innych dowodów udziału w grze. Przepis art. 18 ust. 1 UGH wskazuje jedynie, że wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki.

Czy znaczenie dla kwalifikacji prawnej loterii ma motywacja klienta – chęć udziału w loterii czy nabycia produktów?

UGH wyróżnia cztery kategorie gier hazardowych: gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty i gry na automatach. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Art. 2 ust. 1 pkt 1-11 UGH definiuje poszczególne rodzaje gier losowych. Prawna kwalifikacja przedsięwzięcia do określonej kategorii gier losowych w rozumieniu UGH, dokonywana jest wedle oceny przesłanek wypełniania definicji ustawowej danej gry.

Czy Ministerstwo Finansów zamierza podjąć kroki mające na celu ograniczenie zjawiska loterii promocyjnych opartych na sprzedaży Ebooków?

Aktualnie w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace legislacyjne nad zmianą UGH, w tym w zakresie objętym zapytaniem.

Czy Prokuratura Krajowa lub organy ścigania zwracały się do Ministerstwa Finansów z prośbą o ocenę legalności takich loterii przed postawieniem zarzutów o organizację nielegalnych gier hazardowych?

Właściwe struktury MF, w szczególności KAS monitorują i zwalczają różne formy nielegalnej aktywności gospodarczej. W przypadku wykrycia przestępczego procederu w obszarze gier hazardowych podejmujemy działania, które realizujemy także przy współpracy z innymi organami i służbami.

Komentarze

Turi

Każdy to już ma w dupsku a chłop siedzi w pierdlu…

3
0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *